Rólunk írták

Így értékelték az e-útdíj rendszert

Forrás: mmonline.hu, 2014.09.23.
Az i-Cell rekordidő alatt üzembe állított e-útdíj rendszere nyerte meg az év IKT projektjének járó díjat az információs és kommunikációs technológiai ipar egyik legrangosabb hazai eseményén, az Informatikai Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) által szervezett MENTA Konferencián. 
Bővebben>> 

Finnországi sikerek

Forrás: Kauppalehti 2014.08.27.
Magyarországi megjelenés: Magyar Közlekedés online 2014.09.03.
Augusztusban egy finnországi ITS konferencián a magyar szakemberek lehetőséget kaptak a HU-GO bevezetésének és eredményeinek bemutatására. A konferenciáról a Kauppalehti finn gazdasági napilapban jelent meg egy cikk – „A magyarok megmutatták a világnak, hogyan lehet gyorsan és kedvező áron megvalósítani a tehergépjárművek útdíjrendszerét” címmel, melyben az intelligens közlekedési rendszerek elterjesztésével foglalkozó ITS Finland Szövetség igazgatója, Sampo Hietanen nyilatkozott arról, hogy a finn szakemberek megítélése szerint a magyar megoldás igen sikeres. Elmondása alapján egy ilyen egyszerű és kedvező költségű rendszer Finnország számára is megfelelő lehet.
Bővebben>>

 

E-útdíj OBU teszt

Forrás: utdijhirek.hu, 2014.05.20.
Megvizsgáltuk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati pontjain kapható szivargyújtós fedélzeti egységeket (OBU), hogy tulajdonságaikat összevetve segítsünk a döntésben. 
Bővebben>> 

 

Itt a mobilos útdíjfizetés

Forrás: itcafe.hu, 2014.04.16.
Bemutatták az e-útdíj rendszer mobilfizetést biztosító alkalmazását, a HU-GO Mobilt. 
Bővebben>>

 

Mobillal lehet fizetni

Forrás: tv2.hu, 2014.04.16.
Már mobiltelefonon is vehetnek a teherfuvarozók útdíjat maguknak, július elsejétől. Az új magyar találmánnyal, egy mobilos alkalmazással később akár parkolni is lehet vagy éppen vonatjegyet venni.
Bővebben>>

 

Jótékony finomhangolások vannak az e-útdíj-rendszerben

Forrás: iho.hu, 2014.02.07.
Utólag is lehet fizetni, e-mailben értesítenek a büntetésről, 12 tonna alatt lehet használni kisebbrendű utakat is – finomhangolások az e-útdíj-rendszerben.
Bővebben>> 

Érdekes részletek az e-útdíjról - A rendszer tizede kihasznált

Forrás: Portfolio.hu, 2014. 01.27. 
Tavaly az előirányzottnál 5 százalékkal több, 78,8 milliárd forint folyt be e-útdíjból, pedig az év elején az első tender bukása után még az is kétséges volt, hogy egyáltalán elindul-e 2013-ban a rendszer. Ráadásul az útdíjrendszer kiépítése és fél éves üzemeltetése együttesen is jóval kevesebb volt az erre elkülönített 42 milliárd forintnál. Mint megtudtuk, a második pályázat olyannyira titkosan zajlott, hogy még a projekten dolgozók irodáját takarító személyzet mellé is biztonsági őrt állítottak. Kiderült az is, hogy a HU-GO-t ért hackertámadás "baráti tűz" volt, a banki sztenderdeknek is megfelelő alaprendszer kapacitásának pedig egyelőre csak 10 százaléka kihasznált. Így még bőven van lehetőségük a bevallási közreműködőnek arra, hogy csatlakozzanak a rendszerhez. 
Bővebben>>

Változások jönnek az e-útdíjnál

Forrás: Napi.hu, 2014.01.10.
A jelenlegi díjköteles hálózat további felosztása, az újonnan átadott szakaszok beillesztése a rendszerbe, az utólagos és mobil fizetési lehetőség megteremtése, a HU-GO rendszer fejlesztése - többek között ezek szerepelnek az e-útdíjrendszer kapcsán az idei tervekben a Világgazdaság szerint.
Bővebben>>

Több mint nyereséges az útdíjrendszer

Forrás: Világgazdaság Online, 2014.01.08.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. 2013-ban a vártnál nagyobbat kaszált a közlekedőkön, több mint 135 milliárd forintot szedett be az utakon.
Bővebben>> 

Kissé fapados, de ontja a milliárdokat az e-útdíj rendszer

Forrás: Portfolio.hu, 2014.01.01.

Megjegyzéseink a cikkhez:

Cikkben szereplő állítás

Helyes állítás

egy kisebb magyar cég közreműködésével
kis cég, az i-Cell Kft. 

Konzorcium nyert a tenderen, a cégek,  azok alapítói illetve azok leányvállalatai milliárdos árbevételűek, és az a szakterületükön nemzetközi szinten is az elsők között jegyzettek.
i-Cell Mobilsoft Zrt. a konzorcium tagja

kényelmetlen viszonylati jegyes megoldás

A viszonylati jeggyel történő fizetés CSAK egy választási LEHETŐSÉG, NEM KÖTELEZŐ MEGOLDÁS! Az a felhasználó, aki nem szeretne fedélzeti eszközt vásárolni (pl.: alkalmi fuvarfeladatot teljesít, olyan külföldi, aki kizárólag tranzit fuvart teljesít, stb.), a viszonylati jegy megváltásával eleget tud tenni útdíjfizetési kötelezettségének. Ez a megoldás nemzetközi szinten is innovatívnak számít, hiszen alternatív megoldást ajánl az úthasználóknak.

"...kissé fapados rendszer...Megindultak a találgatások egy fapados rendszerről is, végül egy ehhez hasonló megoldás született."

Fapadosnak (általában) azt a szolgáltatást nevezik amelyik nem ad választási lehetőséget illetve extra szolgáltatásokat. (Pl légitársáságoknál, ahol nincs hely választási lehetőség, osztáy választási lehetőség, a megváltott jegy nem visszaváltható nincs ügyfélszolgálat, viszonteladói háttér illetve kiszolgálás mint pl ingyenes étel/ital. Ebből a szempontból a HU-GO nem hogy nem fapados hanem egyenesen BUSINESS CLASS, hiszen a díj fizetési kötelezettséget többféle módon is lehet teljesíteni - OBU vagy Viszonylati jegy - közel 30 külön szolgáltató ad akár ingyenesen is OBU-t, 1000 ponton több száz viszonteladónál lehet jegyet illetve feltöltést vásárolni a nap 24 órájában kp-el, hitel kártyával, üzemanyag kártyával valamint a WEB-en VPOS-al !  Továbbá 20 ügyfélszolgálat áll rendelkezésre a web-es kiszolgáló felület mellett.

a rendszer sohasem volt arányos a megtett úttal, hiszen a mai napig nem kilométer arányos, hanem szakasz-arányos…

A HU-GO rendszer a megtett úttal ARÁNYOS, az Európai Uniós elvárásoknak maximálisan megfelel, EETS kompatibilis. A szakaszonkénti bontás nemzetközi szinten is használt és elfogadott egységnek számít, valamint mivel a szakaszok átlagos hossza k kevesebb mint 3 km valóban használattal arányos.

A fedélzeti egységek mellett manuálisan, például egy webes felületen keresztül is regisztrálhattak.

A HU-GO rendszerben is lehet regisztrálni a WEB-en. SŐT! Egyenleget feltölteni, viszonylati jegyet venni, JDB (tengelyszámot) kategóriát állítani, szakasz és útvonal listát letölteni akár képként akár CSV fájlként!

TÁBLÁZAT: Kivitelezés időtartama (kiírástól) Magyarországon 10 hónap

2,5 hónap (szerződés aláírása: 2013.04.16., a rendszer indulása: 2013.07.01.)

Utóbbiakat a fuvarozók főként benzinkutakon elhelyezett automatákkal és webes felületen is meg vehetik, a fedélzeti egységeket 

A viszonylati jegy előzetes útvonaltervezést követően váltható meg az értékesítési pontokon (pl.: benzinkutak), a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban, valamint a hu-go.hu honlapon. A fedélzeti eszközök megvásárolhatók a bevallási közreműködőktől és számos értékesítési ponton (pl.: benzinkutak, határállomás speditőr irodákban). A fedélzeti eszköz regisztrációja a kioszkon, a hu-go.hu honlapon, az értékesítési pontokon és a NÚSZ ügyfélszolgálati irodákban végezhető el. Regisztrált felhasználóként a folyószámla egyenleg az értékesítési pontokon, a NÚSZ ügyfélszolgálati irodákban, a hu-go.hu honlapon, az értékesítési csatornától függően banki átutalással, bankkártyás feltöltéssel, készpénzzel rendezhető, továbbá a stabil (hitelképes) fuvarozó vállalkozások számára a KAVOSZ e-útdíj hitel, ill. az utólagos fizetés lehetősége is rendelkezésre áll.

a NÚSZ… a bliccelők kiszűrésében is részt vállal

A NÚSZ nem veszt rész a bliccelők kiszűrésében, ez a rendőrség feladata.  Ezen a területen a NÚSZ által üzemeltett HU-GO rendszer egyes elemei a rendőrségi ellenőrzést támogató tevékenységet végeznek. (magyarul adatot küldenek)  A fix ellenőrző keresztmetszeteken és a mobil ellenőrző egységeken keresztül gyűjti az úthasználati jogosultság megállapításához szükséges adatokat (jármű rendszáma, felségjelzése, tengelyszám, stb.), és (különbségképzést követően) a jogosulatlan úthasználók adatait továbbítja a rendőrségnek.

A NÚSZ a forgalom megállítása nélkül, rendőrségi segítséggel végzi a jogosulatlan úthasználat kiszűrését.

lásd előző pont. Ellenőrzési tevékenység a nap 24 órájában, folyamatosan, korlátozott látási viszonyok közt is, a forgalom megzavarása nélkül végezhető. A bírságolást a rendőrség végzi. Ez történhet megállítással, vagy megállítás nélkül, az objektív felelősség elve alapján.

74 fixen telepített portál működik... Az adatgyűjtést körülbelül 100 gépjármű végzi 

101 fix ellenőrző kapu kerül telepítésre országszerte 74 ponton összesen (az autópályákon egy adott ponton mindkét irányban van ellenőrző kapu) és 45 gépjármű végez adatgyűjtést a NÚSZ kötelékében, további 60 rendőrségi ellenőrző bírságoló jármű segíti az ellenőrzést.

…,de rövid idő alatt sikerült újra üzembe helyezni az útdíjszedő rendszert.

Az indulást követően túlterheléses támadás érte a rendszert. Ez semmi fajta zavart nem okozott a rendszer működésében. Az ügyfelek adatainak védelme és biztonsága úgy kívánta, hogy üzemszünetet rendeljünk el mindaddig, ameddig informatikusaink meg nem győződnek a műszaki-informatikai háttér meglévő biztonságáról. 

A beruházási költség belül marad a 42 milliárd forinton

A beruházás költsége kb. 20 mrd HUF alatt maradt, mint azt Völner úr többször nyilatkozta már.

…de a stabilitás és a felhasználói igényeknek való megfelelés még várat magára

Az e-útdíj rendszer üzemszerűen, zavartalanul, stabilan működik. A rendszert folyamatosan továbbfejlesztjük, finomhangoljuk annak érdekében, hogy az mégjobban illeszkedjen a felhasználói igényekhez. (Az elmúlt időszak fejlesztései, valamint a fejlesztési irányok ismerete a szakmai találkozón kifejtésre kerül.)

...a megváltott jegy visszaváltása a meghiúsult fuvarfeladat esetén csak szűk keretek közt lehetséges, és az útvonal módosítása a fuvarfeladat menet közben történő módosulásakor sokszor állítja megoldhatatlan feladat elé a fuvarozókat.

Regisztrált felhasználók a megváltott viszonylati jegyet az érvényesség kezdete előtti nap éjfélig vissza tudják váltani.

A kezdeti időszakhoz képest ma már elegendő eszköz áll rendelkezésre…

A  határátkelőkön és egyéb értékesítési pontokon (pl. benzinkutak ), az érdekvédelmi szervezeteknél (pl. a NIT és MKFE is több ezer db-ot vásárolt) valamint a szerződött és auditált bevallási közreműködők többségénél már rendszer indulása előtt is elérhetőek voltak a fedélzeti eszközök. A fuvarozók egy része azonban kivárt, kipróbálta az anyagi befektetést nem igénylő viszonylati jegyes fizetést, és később döntött, hogy hosszabb távon melyik megoldást használja.

A fedélzeti egységgel történő díjfizetés sokkal biztonságosabb és egyszerűbb

A viszonylati jeggyel történő fizetés és a fedélzeti eszközzel történő fizetés egyaránt biztonságos, a fedélzeti eszközzel történő fizetés kényelmesebb és egyszerűbb.

"A rendszerből kinyerhető folyószámla- és útvonal-elszámolás nem alkalmas az utólagos feldolgozásra, a táblázatba rendezésre, részadatok lekérdezésére,…

…, és nem áll rendelkezésre olyan számviteli bizonylat, amiből egyértelműen megállapítható a keretfelhasználás, a tényleges futásteljesítmény használati díja."

A rendszerből a szabványos fájlformátumokba (csv, xls, pdf) lehet exportálni gépjárműre és időszakra bontva ami tökéletesen alkalmas mind számviteli analitiának mind költség allokációnak.  A rendszer a számviteli törvénynek megfelelő számlát generál, ami letölthető a felületről.  

 

Bővebben>>


Völner: az évtized legnagyobb sikere az e-útdíj

Forrás: Figyelő Online, 2014.01.01.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára szerint a közösségi közlekedésben 2013 a bővülés éve volt. Évértékelőjében kiemelte: a szolgáltatások fejlesztését és a hatékonyabb működést az alapozta meg, hogy folytatódott a közösségi közlekedési cégek szervezeti átalakulása.

Bővebben>> 

Januártól nem emelkednek az úthasználati díjak

Forrás: NapiGazdaság.hu, 2013.12.19
Nem emelkednek az úthasználati díjak januárban sem az e-matricás, sem a HU-GO e-útdíj rendszerben – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.
Bővebben>>

Megvan a 75 milliárd az e-útdíjból

Forrás: Origo, 2013.12.17.
December 15-én éjfélre az elektronikus útdíjrendszer júliusi bevezetése óta megszolgált útdíj mértéke a 75 milliárd forintot - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ennyi volt az idei évre, december 31-ig tervezett összeg. 
Bővebben>>

E-útdíj: Utólagos fizetési lehetőséget vezetnek be

Forrás: Világgazdaság Online, 2013.12.06.
A használatot követő útdíj-fizetési lehetőséget vezet be a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. a stabil üzleti vállalkozások részére - tájékoztatta a NÚSZ kommunikációs vezetője pénteken az MTI-t.
Bővebben>>

NFM: üzembiztosan és olcsón működik az e-útdíj rendszer

Forrás: Figyelő Online, 2013.11.23.
Üzembiztosan és olcsón működik az e-útdíj rendszer - mondta Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára szombaton, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. M3 autópálya Szilas pihenőhelyén lévő ügyfélszolgálatán tartott sajtótájékoztatón. 
Bővebben>>

Az Európai Bizottság is ajánlja a magyar újítást

Forrás: Magyar Nemzet Online, 2013.11.23.
Üzembiztosan és olcsón működik az e-útdíj-rendszer – mondta Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára szombaton, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. M3 autópálya Szilas pihenőhelyén lévő ügyfélszolgálatán tartott sajtótájékoztatón.
Bővebben>>

Befolyik az idénre várt útdíj

Forrás: NapiGazdaság.hu, 2013.11.21.
Az e-útdíjból szerdáig 63,5 milliárd folyt be, a bevétel az év végére eléri a tervezett 75 milliárd forintot – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy fuvarozói konferencián.
Bővebben>>

Százból három teherautós bliccel az utakon

Forrás: ProfitLine, 2013.11.15.
A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk. Emiatt a NÚSZ az OBU-val fizetést javasolja. Az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlag munkanapon 580 millió forint folyik be. Kevesen, mindössze 130 vállalkozás vette fel eddig a Kavosz útdíjhitelét összesen 1100 járműre. Az útdíj júliusi bevezetése óta mintegy 300 fuvarozó adta vissza az ipart, és nagy a sofőrhiány, a fuvarozócégek egyre több külföldit kénytelenek alkalmazni – tudósít az útdíjhírek.hu a csütörtökön Siófokon, a Lábunk a földig ér elnevezésű logisztikai konferenciáról.
Bővebben>>

Brüsszel nem köt bele az e-útdíjba

Forrás: Magyar Nemzet Online, 2013.11.11.
Rövidesen nyilvánosságra hozzák az Európai Bizottság ellenőrei a hazai elektronikus útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatos meglátásaikat. A Magyar Nemzet úgy tudja, érdemi kritikát nem fogalmaztak meg, sőt a hazai rendszer megoldásait olyannyira innovatívnak tartják, hogy az unió más tagországainak is figyelmébe ajánlják.
Bővebben>>

Németh Lászlóné: eddig 58 milliárd forintot hozott az e-útdíj

Forrás: Világgazdaság Online, 2013.11.05.
Sikeresnek ítéli a július elsején bevezetett új elektronikus útdíjrendszert (e-útdíj) a nemzeti fejlesztési miniszter. Németh Lászlóné egy keddi siófoki szakmai rendezvényen elmondta, hogy eddig 58 milliárd forint többletbevétele származott ebből az államnak.
Bővebben>>

E-útdíj: csökkent az érintett útszakaszok hossza

Forrás: Metropol, 2013.11.05.
A nemzeti fejlesztési miniszter módosította az útdíjtáblázatot, ennek köszönhetően 13 kilométerrel, 6500 kilométerre csökkent az e-útdíj-köteles útszakaszok hossza - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
Bővebben>>

Mindjárt változik az e-útdíj számításának módja

Forrás: Népszava, 2013.10.20.
Simán beszedi azt a 150 milliárd forintot a költségvetés, amit útdíjbevételként tervezett - a rendszert félévente vizsgálja felül.
Bővebben>>

ÁAK: Gyorsan belejöttek a sofőrök az e-útdíjba

Forrás: HVG, 2013.10.07.
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) tapasztalatai szerint az útdíjfizetésre kötelezettek gyorsan megtanulták a július elsején bevezetett új rendszer használatát, ez a regisztrált felhasználók és tehergépjárművek növekvő számából is látszik. 
Bővebben>>

Razziák kezdődnek az útdíjbliccelők kiszűrésére

Forrás: Útdíjhírek.hu, 2013.09.20.
Fokozott ellenőrzések várhatók az őszi időszakban az e-útdíjas szakaszokon, céljuk az útdíjat elbliccelők arányának visszaszorítása – tudta meg az utdijhirek.hu Kibédi-Varga Lajos projektszóvivőtől. Az ellenőrzéseket megállítás nélkül végzik, hogy ne zavarják a többi közlekedőt, a bírságot pedig az objektív felelősség elve alapján a jármű üzembentartójának kézbesítik. A tervezett 74 fix ellenőrző állomás közül 60 már elkészült, autópályákon mindkét irányban vizsgálják az úthasználati jogosultságot.
Bővebben>>

Az NFM vizsgálja az EB kifogásait

Forrás: Metropol, 2013.09.04.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szakértői vizsgálják az Európai Bizottság e-útdíj rendszert érintő kifogásait.
Bővebben>>

A kisebb utakra menekülnek a fuvarozók az e-útdíj elől

Forrás: HVG, 2013.08.28.
Több alsóbbrendű úton meg­növekedett a teherforgalom az elektronikus útdíj bevezetése miatt; a fejlesztési minisztérium kész megvizsgálni a forgalom gyorsforgalmi és főutakra terelésének további lehetőségeit, azonban nem tervezi a díjköteles szakaszok körének jelentős kiterjesztését – írta szerdai számában a Napi Gazdaság.
Bővebben>>

Jól alakul az útdíjbevétel

Forrás: Magyar Nemzet Online, 2013.08.08.
Meghaladta a 17 milliárd forintot az állami költségvetés bevétele júliusban az elektronikus útdíj bevezetéséből. A fuvarozók már beletörődtek a rendszer működésébe, ám – több más mellett – azt kifogásolják, hogy csak másfél hónapos késéssel indult el a legkisebb vállalkozásoknak folyósítható forgóeszközhitel. 
Bővebben>>

Máris változtatnának az e-útdíjon

Forrás: Napi.hu, 2013.08.08.
Az MKFE azért lobbizik a fejlesztési tárcánál, hogy egyes útszakaszok esetében bontsák részekre a távot - írta a csütörtöki Magyar Nemzet.
Bővebben>>

Egy hónap alatt 5 milliárddal kaszált többet az útdíjon a kormány, mint azt remélte

Forrás: Népszava, 2013.08.06.
A fuvarozó vállalkozások az időarányosan vártnál hozzávetőleg ötmilliárd forinttal többet fizettek a magyar utak használatárért júliusban.
Bővebben>>

Húsz közreműködőt auditált az ÁAK

Forrás: Napi.hu, 2013.07.25.
Jelenleg 20 olyan bevallási közreműködő cég szerepel a HU-GO rendszerében, amelynek tevékenységét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. auditálta − közölte az utdijhirek.hu.
Bővebben>>

Áthárítják az útdíjat a fuvarozók

Forrás: Index, 2013.07.11.
Nem az e-útdíj terheit kompenzálja a fuvarozók és a szaktárca közötti megállapodás, amelynek célja a versenyképesség javítása, az új terheket ezért átháríthatják a szolgáltatók - írja a Napi Gazdaság. 
Bővebben>>

Meghekkelték az e-útdíj rendszerét

Forrás: Origo, 2013.07.01.
Túlterheléses támadások érték az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfő hajnalban - tájékoztatta az Állami Autópálya Kezelő Zrt. az MTI-t. A rendszert reggel megint leállították.
Bővebben>>

Elindult a HU-GO-portál, nézzük együtt!

Forrás: Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, 2013.06.21.
A június 20-i fejlesztési szünet után péntekre virradóra elindult a sokak által várt HU-GO internetes portál, a bevezetés előtt álló használatarányos útdíjrendszer legfőbb informatikai pillére. Immáron útdíjat is lehet rajta számolni, sőt, az internetes portál arra is alkalmas, hogy a tervezett útvonalat a magasság-, össztömeg és tengelysúly-korlátozást jelző táblák figyelembevételével, több érintési pont megadásával lehessen megjeleníteni.
Bővebben>>

Elfogadta a parlament az útdíj törvényt

Forrás: NiT Hungary, 2013.05.28.
Elfogadta a parlament hétfőn a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Az e-útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elseje után.  Az Országgyűlés 251 igen szavazattal - 86 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett - hagyta jóvá Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztését. 
Bővebben>>